Sunday, December 23, 2012

Terus Kuat

Assalammualaikum..

tajuk saja sudah menunjukkan aku akan cerita tentang KEKUATAN.
oh ya,bukan kuat macam badang. tapi kuat dari segi mental.
suatu ketika dulu aku manusia yang pernah jatuh kerana aku seorang manusia yang lemah ketika dugaan datang. aku menangis.meratap. tapi ketika itu aku jahil. mujur saja manusia keliling aku tidak pernah putus asa beri aku semangat. Bonda,Nenda,Ayahanda,Kekanda,Adinda dan sahabat sejiwa aku sentiasa menghulurkan aku semangat yang tiada kenal erti putus asa untuk lihat aku bangun. terima kasih semua.

dari mula aku menjejakkan kaki untuk mengapai cita-cita sebagai manusia putih suatu hari nanti hinggalah sekarang dalam usaha aku menggorek langkah untuk mengapai cita-cita itu, aku berusaha untuk terus kuat. terus kuat dengan tomahan dari manusia yang cemburu barangkali melihat kehidupan aku. hidup aku tidak lah seistimewa sesiapa. aku hanya manusia yang sederhana. kata-kata keji semua aku dengar dan aku telan.

sahabat: " persetankan itu semua. itu semua pemusnah masa depan jika kita ambil kira kata mereka.jika mahu berjaya jadikan kata-kata mereka itu vitamin untuk kau terus berjaya."
aku: "aku tidak mampu untuk meihat kata-kata cela itu buat cinta hati aku menangis. aku tak kuat untuk lihat mereka sedih.."
sahabat: "cinta hati kau akan menangis jika lihat kau longlai tanpa harapan kerana kau harapan mereka. kau kekuatan mereka. mereka kuat kerana nak lihat kau berjaya. jika kau lemah apa yang jadi pada mereka?"
aku: "Allah..aku lupa itu semua. aku terlalu fikir kata-kata manusia itu hingga aku lupa tentang harapan mereka. aku lupa tanggungjawab aku kerana manusia yang mencaci aku."
sahabat: "sahabat yang aku kenal bukanlah suka menangis tetapi dia suka melawan. melawan keperitan dengan senyuman."


Alhamdulilah, Allah temukan aku dengan manusia yang jiwanya besar dan kuat. jadi aku terpengaruh dengan mereka. pengaruh itu membangkitkan aku untuk jadi manusia yang terus kuat dan tabah. ya. aku juga lali dengan caci maki mereka. Allah tempat aku mengadu kesedihan. sekarang kesedihan aku hanya DIA yang tahu. selagi aku mampu sorokkan tangisan,selagi itu aku akan tersenyum.



1 comment: